2011-02-03

Gong xi fa cai

Gong xi fa cai! - vilket är en nyårsönskning på mandarin som betyder ungefär önskar dig ett rikt kommande år. Vi har nu firat kinesiskt nyår och gått in i kaninens år.

På jobbet fick jag en 100 sidor lång presentation med vad detta året skulle innebära, och hur jag ska bete mig - jag som själv är råtta alltså. En kortare version kan ni läsa här. Det här ska man inte skratta åt. Här läser man det noggrannare än min mamma läser såkalendern.

Hur man firar kinesiskt nyår har jag inte så bra koll på, men vi testade med en grillning och skumpa. Hur fel kan det vara?


Nyåret skålades in i Barons de Rothschild champagne. De har satsat mer på varumärket än champagnen, i mitt tycke.


Dessa två favoriter och trotjänare fick utgöra grunden for grillvinerna. För er som inte provat Roagnas barbera - gör det!


Efter tolvslaget så skapades traditionen att dricka japansk whisky - det har jag nu gjort alla kinesiska nyår jag firat. På detta följde en lång och livlig diskussion om valutor, räntor, produktivitet och investeringar. För en normalbegåvad åhörare måste det påmint om en boxningsmatch mellan tre blinda. Vad slutsatsen blev kommer diskuteras under hela kaninens år.


Happy Lunar New Year!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar