2011-02-09

Lo Hei

Kinesisk/Singaporeanska traditioner är intressanta. Idag är det tydligen min, och alla andras, födelsedag.

Den sjunde dagen på det kinesiska nyåret är tydligen något som betraktas som allas "födelsedag" och det ska firas. Det firas med rätten Lo Hei, som är en blandning av råa grönsaker och fisk, också rå. Den här maten ska man kasta så högt man kan upp i luften, innan man äter den. Ju högre du kastar, ju bättre och rikare blir det kommande året. Joråsatte.

Lo Hei firas på Electrolux Singapore
Sedan har jag fått ett rött kuvert med 20 S$ av chefen. Jag hoppas att det också är en tradition. Alternativet att det är årets löneökning är inte så kul. Det är i och för sig positivt att den kom redan nu, men en liten besvikelse att den motsvarar 100kr på ett år.

3 kommentarer:

  1. Du är knappast värd mer än en hundring med tanke på hur få dammsugare du hinner sälja när du dricker Hill of Grace hela dagarna.

    Se det som en pik från chefen helt enkelt.

    Och grattis på födelsedagen!

    SvaraRadera
  2. Gabriel,
    Kolla vänligen upp vad "pik" betyder på mit modersmål, så tror jag inte att det är et uttryck du användar i relation til en kompis...;-)
    /dansken

    SvaraRadera
  3. Dessutom har jag en kvinnlig chef.

    Gabriel, du borde annars uppskatta om jag fick högre lön, då det känns som om en stor del går ned i dina fickor av alla mina inköp. Roagna, Correggia, lådvis med Quet 2009 osv.

    SvaraRadera