2011-03-21

2004 Roagna Barbera d'Alba

På förekommen anledning så tyckte jag det var dag att ta ytterligare en flaska av Roagnas Barbera. Jag har verkligen gillat den förut, och innan dess, förutom ett antal uppskattade och obloggade flaskor.

Nu var det dags att se om vinet verkligen lever upp till vad jag lovat. Jag har sett ett något tveksamt omdöme hos en vinbloggarkollega, och jag vill ju inte vara skyldig till falsk konsument-upplysning.

Vid första sippen direkt efter en pop n' pour, undrar jag vad detta är. Det är ganska tunt och kort i smaken. Inte alls den stuns och komplexitet jag förväntat mig. Hmm?? Doften är OK, men smaken är tunnare och snipigare än vad jag kommer ihåg. Nu har jag lurat godtrogna människor att köpa taskigt vin från eklangarn' från Lidingö!

Men efter att ha fått lite luft så talar doften om vad problemet är. Unken kartong och sunkig källare har kommit fram ur kulisserna för att avslöja vinets sanna identitet: Korkskadat.

Nu kan man ju tycka det är ganska meningslöst att blogga om det, vilket jag instämmer i. Jag ville dock få en anledning att visa upp min tigerorkidé. Den står bredvid Bougainvillean på balkongen.

9 kommentarer:

  1. Som vi brukar säga; även en meningslös bloggpost är en bloggpost.

    ;)

    SvaraRadera
  2. Helt klart värt en blogg.
    /E

    SvaraRadera
  3. Du lurade ju mig att köpa några av Roagnas Barbera - redan innan denna bloggpost.
    Tur att man fortfarande kan lita på dig och eklangarn från Lidingö!

    SvaraRadera
  4. Henrik, har du provat ännu?

    Jag lovade ju att köpa loss flaskorna om du inte gillade dem, och undrar om jag behöver stå för mitt löfte.

    SvaraRadera
  5. Jag har provat och jag behåller de flaskor jag har kvar. Svinigt personlig Barbera som var som bäst till maten, men mer än njutbar även efter.
    Kul med Roagna tycker jag, han har verkligen en tydlig stil. Och ja, du vill försöka få tag i Vigna Rionda 06 - jag lovar. 05 kan man däremot missa, oavsett att jag tror att den också kommer att bli mycket bättre om några år.
    Clerico (ja, jag var på Hotellet) kändes som ren kvalitet, men i dagsläget var tanninerna aningen överväldigande, både ek- och nebbatanniner var på plats, men det kändes som att frukten kommer att tugga i sig eken. Hade jag Pajana eller Ginestra skulle jag dock inte ens titta åt dem före 2017-2020.

    SvaraRadera
  6. Jag har en låda Vigna Rionda 06 liggande redan. :-)

    SvaraRadera
  7. Ulrik, det gläder mig! När kör vi nästa BYOB? Nudge, nudge :-)

    SvaraRadera
  8. Jag hoppas innan det är dags att dricka Vigna Rionda 06 om, säg, sex år.

    SvaraRadera
  9. Faktum är att på Hotellet var Vigna Rionda riktigt tillgänglig - i den gamla skomakarbutiken växte den mest förunderliga frukt. Tanninerna var ju absolut där, men jämfört med 05 redan mycket mer integrerade. Hade jag en låda skulle jag nog pröva en flaska innan skomakarbutiken slår igen totalt några år ...

    SvaraRadera