2010-08-08

2005 Produttori del Barbaresco Barbaresco Riserva Asili #1767

Jag vet att den borde få ligga länge innan den ens närmar sig en korkskruv. Men ibland tar längtan efter ung tuff nebba över.


Underbart mogen frukt med jordgubbar och hallon. Övertoner av violer och parfym, med ett uns lösningsmedel. Nypon. En doftmatta av tjära och pinje i botten. Och hela paketet levererat i skön samstämmighet, som den mest samstämda orkester. Redan den första sniffen påminner mig om varför jag är en nebbioloaddict.

I munnen talar vinet direkt om att det är ungt, på ett nästan burdust sätt. I samma ögonblick man känner den härliga frukten blir man också varse tanninerna. Även om de håller fast både gom och frukt som i ett skruvstäd är de inte kantiga och stickande, utan bara påtagligt ungt sträva och heltäckande.

Frukten känns snäppet mörkare i mun än i näsa, men är lika ren och lysande klar i smaken som i doften. Det fyller på med fler lager av mörkare toner av tjära och tobak (?). Allting sitter ihop på ett bra och balanserat sätt långt ut i en lång, lång eftersmak. När den börjar klinga av, tar tanninerna över och lämnar kvar ett strävt eftertryck som snörper ihop munnen och lämnar läppen resolut fastklistrad mot tänderna. Något man nog måste vara tannin-masochist för att uppskatta på samma sätt som jag.

Denna riserva kommer att blir lysande! Alla komponenter finns där i bra balans, och i rikliga mängder (om än kanske inte med 2004-kraft). Balanserat och elegant. Med lite ålder kommer tanninerna att slipas ned, och kanske inte dominera på samma sätt som nu. Med tanke på kvaliteten det är på dem är jag övertygad de kommer smälta in och bli en mer harmonisk komponent av vinet. Det tar nog fem år eller så,  men hur gott ska det inte vara då?

Jag provade nyligen en 1982 av Produttoris normale, och det var fortfarande riktigt bra juice. De gör viner som tål att lagras, och blir mycket bättre av det. Det är givetvis vansinne att ta en redan nu.

2005 Produttori del Barbaresco Riserva Asili har tillbringat tre år på botti. Gjordes i drygt 13 000 exemplar. Såldes på Systembolaget för 355:- och för 27.8 EUR där jag hittade dem i Italien. Välj själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar