2009-09-12

Giacomo Conterno - besök hos en legendar i Monforte d'Alba

- Vad vet du om vår vingård, då? Vi brukar rekommendera de flesta turister att vända sig till Marchesi di Barolo. Vi har dessutom väldigt mycket att göra nu när skörden precis ska dra igång.

Jag stammar fram något om Roberto som tog över vingården från sin far Giovanno, namnet på gården kommer från farfar Giacomo Conterno. Försöker säga det lilla jag vet om deras vinmakande. Det verkar räcka. Hon lovar att höra med Roberto om han har tid att ta emot oss och ringa tillbaka. Pust, jag klarade provet.

Giacomo Conterno har en speciell renommé och många i Barolo verka använder namnet nästan som en referens för kompromisslöst vinmakande enligt den ursprungliga skolan. Priserna på hans viner är därefter – på de få ställen man ens kan hitta dem. En standardbaroli för 85, Riservor för +250 EUR. Jag vet faktiskt ganska lite om Giacomo Conterno, även om jag klarade provet, och har aldrig smakat hans vin. Men man blir ju onekligen nyfiken.

Vi träffar Roberto på gården precis utanför Monforte d’Alba. Jag känner mig lite lätt ”starstruck”. Det känns som om att träffa Elvis, om han levde. Vi blir visade runt, och det är fascinerande att se den totala skillnaden mot till exempel Paolo Scavino. Jäskaren är av trä och har garanterat inga rotorpaddlar inuti. Vinet lagras i botti (eller större än så – vi pratar 5 000 liter) med upp till 50 år på nacken. Den som försöker bära in en barrique här blir nog snabbt nedknuffad för de branta sluttningarna.



Jag försöker lära mig mer om hur de gör vinet, macerationstider, temperaturer, lagring och så vidare. De flesta svar jag får är att det beror på. ”Vintage forward” är uttrycket, sedan anpassar de sig efter vad som krävs av årgången.

Ett exempel är att de precis bestämt sig för att lagra 2002 Riserva ett år till för att den ska komma till sin rätta, den skulle normalt sett släppts i år. Det blir alltså en Riserva 2002 från Giacomo Conterno - till den kommer det att finnas stora köpare har jag förstått. Läser man det Wine Advocate skriver om fatproven av Monfortino 2002, så verkar det onekligen vara värt en riserva.

”Vintage forward” eller inte, blir Roberto i vilket fall fast i blicken när han pratar om sin övertygelse om att allt ska komma från själva druvan. Tanninerna ska komma från skalet, inte från ek.

Alla druvor kommer från den egna vingården Cascina Francia i Serralunga, som köptes 1974. Innan dess köptes alla druvor in. Varje år väljs de bästa delarna ut som för att ingå i Riservan Monfortino (om det blir någon), medan övriga druvor går in i Cascina Francia. Även om macerationen varierar med årgången så är den lång - upp till fem veckor i vissa årgångar. För riservan sker ingen temperaturkontroll vilket kan göra att den tidvis når skrämmande höga temperaturer. Efter maceration och jäsning så tappas vinet över på de gigantiska faten. I dessa fat får vinet ingen eller väldigt liten påverkan av ek.




Vi går ned till i källaren för att prova. Trevligare än provningsrummet.

Först ut är Barbera d'Alba Cascina Francia 2007. En riktigt kraftig Barbera. Mörk frukt och hög syra som tydliga kännetecken, men även en längd som överraskar lite. Det finns även en del komplexitet förutom den mörka frukten – mineraler, parfym och en jordighet. För att jag tycker det ska motsvara 30 EUR vill jag nog ändå ha lite mer.

Vi provar sedan Barolo Cascina Francia 2005, som precis ska skeppas ut till kunderna. Jag förväntar mig en total chock av kraft och strävhet, då vinerna enligt alla ska ligga i tio år innan man ens flyttar dem från den innersta hyllan i källaren. Så motsträvigt är det dock inte. Visst en hel del tanniner, men inte så det stör. Mörk frukt, rosor, tjära och, hmm - lakrits? En lång, lång eftersmak. Det här är riktigt gott. Riktigt gott redan nu. Det är onekligen ett vin som kommer att vinna på att ligga till sig, men det var för min del förvånansvärt tillgängligt redan nu. Det skulle vara kul att få prova det igen om tio år.

Vill ni se hur stor skillnaden är på en årgång som 2006, frågar han?

Ett fatprov av Barolo Cascina Francia 2006 tappas upp. Det är ett helt annat vin. Betydligt mer kraft och ännu mer struktur. Det kommer att rundas av lite innan det släpps nästa år, blir vi lovade. Det har betydligt strävare tanniner, och även mer kraft i frukten som känns mörkare.

Traditionalist skulle Roberto nog erkänna sig som, om han tvingades till det. Men denna indelning i fack verkar många vinmakare här vara motståndare till och mest anse vara ett journalistiskt grepp, eller i vilket fall en grov förenkling. Vi försöker åstadkomma en vinstil vi gillar, verkar de vilja säga, och då får man producera på lite olika sätt. Ja, allting är ju enklare om det är svart eller vitt, indelat i fack. Verkligheten är oftast inte så enkel.

Jag tolkar det som att jag slipper välja sida. Jag gillar ju både modernisters och traditionalisters viner, tänker jag när jag kör ut från Cantinan efter avslutad provning.

PS. Den enkla kameran hade lite svårt att hantera ljusförhållandena, som kan ses på bilderna

9 kommentarer:

  1. Tur att du passerade nålsögat Ulrik, supercoolt att få träffa denna legendar! Respektingivande botti, du ser ut som en Lilleputt i den skalan. Blir det inköp av 2004 Cascina Francia nu då eller?

    SvaraRadera
  2. Det gäller ju att börja köpa nu, väntar man ett par år lär man ju inte hinna uppleva dem mogna i sin livstid.

    Det är lite svårt att bilda sig en uppfattning av hur de kommer vara när de är mogna - men alla jag pratade med talade sig lyriska om vinet. Som moget.

    SvaraRadera
  3. Och visst är det så!Håller fortfarande 71:an Barolo Riserva från G Conterno som kanske mäktigaste Nebbiolo-upplevelse!

    Kul de tog emot dig!!

    SvaraRadera
  4. Shit va kul Ulrik!

    Det är inte lätt att få träffa Roberto, han måste ha varit på riktigt bra humör ;-)

    Det finns några saker jag vill lyckas med här i livet, en av dessa är att dricka en hel flaska Monfortino '61. Vi får se om jag lyckas...

    Jag har inte druckit jättemycket Giacomo Conterno, men det jag smakat placerar egendomen på den allra högsta toppen i min bok. Vinerna är dyra men inte om man jämför med motsvarande kvalitet i Bourgogne - DRC, Leroy och de andra.

    Superkul att du besökte!

    SvaraRadera
  5. Gabriel, du har ett problem. Tills 1974 (tror jag) köpte GC in alla druvorna. Så jag tror att det var först då deras Riserva fick namnet Monfortino (från vingården Cascina Francia). Innan tror jag bara den hette Riserva. :-)

    Men om man bortser från kalenderbitar-besserwissrekommentarer, så förstår jag dig. Jag köpte en Monfortino 2001 (för 245 EUR), det kan ju vara läge att dricka den för att fira pensionen?

    Men Roberto var på bra humör och mot slutet så började han till och med prata engelska, utan tolk. Jag förstod dock att de var på väg att byta distributör i Sverige.....

    Men kul det var det!

    SvaraRadera
  6. Ulrik, då ska jag vara ännu mer besserwisser!

    Monfortino är bara ett namn som Conterno använt sig av för att särskilja det bästa vinet varje år och buteljera det för sig. Det råder delade meningar om ifall den första årgången av Monfortino var 1912 eller 1920. Det finns inga exemplar kvar av tidigare årgångar än 1920 men vissa medlemmar i familjen hävdar bestämt att Giovanni Conterno buteljerade Monfortino innan Giacomo drog iväg till första världskriget.

    Riservan har alltså alltid hetat Monfortino. Materialet kom för det mesta från olika gårdar i Serralunga.

    Även fast de köpte druvor så valde de att buteljera det bästa vinet för sig och kalla det Monfortino. Än idag är inte Monfortino en speciell "plot" utan helt enkelt en selektion av det bästa materialet från Francia, troget den gamla traditionen.

    '61 Monfortino och 78 Collina Rionda från Giacosa är två viner jag ska dricka innan jag dör, har jag tänkt mig :-)

    SvaraRadera
  7. Du vann Gabriel.
    :-)

    Jag visste att Monfortino inte var en bestämd plot, men resten var nyheter för mig.

    Om jag får tag i en MONFORTINO 61, så lovar jag att dela den med dig, så har du uppfyllt halva önskan.

    :-)

    SvaraRadera
  8. ;-)

    Vi tar i hand på det tycker jag, båda håller utkik och dyker det upp en pava så delar vi på den!

    SvaraRadera
  9. Det finns två flaskor 1961 nu på http://www.winetip.com/ita/ för 590 euro st.

    SvaraRadera