2009-06-10

Besvikelse

Sverige vann till slut med 4-0 mot Malta och besvikelsen som man hade efter Danmarksmatchen mildras något. Lite.

De som följt vinbloggarna på sistone, noggrant, har sett diskussionen om Clos Henri Pinot Noir och dess årgångar. Med noga menar jag kommentarerna. I korthet: I SBs nyhetssläpp så släpptes Clos Henir Pinot Noir 2006. Vi var en del som provade och tyckte det var gott. Drickfärdig, tillgänglig Pinot-frukt. De tog dock slut ganska snabbt och det gick inte att få tag i fler. Men i SBs beställningssortiment så finns den kvar. Det står förvisso att det är en 2005:a man får, men om tittar på importören Philipson & Söderberg så står det ändå 2006. Glad i hågen är vi ganska många som beställt.

Det lilla kruxet i kråksången, och smolket i glädejbägaren, är att det man får när man hämtar ut sina flaskor är av årgång 2007. Nu säger förvisso den allvetande Parker att 2007 generellt är en bättre årgång än 2006 på Nya Zeeland. Men det var 2006 jag provade och tyckte om. Det är inte bilar där en nyare årgång "alltid" är bättre vi pratar om. Hur svårt kan det vara?

I vilket fall måste ju mina nyinskaffade flaskor provas - till matchen Sverige - Malta.

Doften är ganska lik 2006. Direkt tillgänglig och öppen med en tydlig jordgubbsfrukt. Den understödjs av lite pepprighet, men även en viss örtighet jag inte hittade i 2006:an. Det känns också som en något tunnare doft än 2006:an, som även kompletterade med mer frukt som röda vinbär och generellt mer oumph, om man kan säga det om något som bara ropar tillgänglighet och jordgubbssaft?

I munnen så tycker jag att jag får samma känsla som från doften. God jordgubbsfrukt kombinerat med läskande syror. Det känner vi igen från den goda föregångaren, där frukten var rik och syrorna höga och gjorde det till ett rent nöje att dricka. Frukten känns kanske lite tunnare än vad jag kommer ihåg från förra försöket. Sedan kommer eftersmaken - här smyger en viss bitterhet in sig, som påminner om bitterheten från druvkärnor. Inte som tanniner mot gom och tänder utan mer som en bitter eftersmak bak i munnen. Hmm. Jag provar igen - samtidigt som Zlatan äntligen får göra mål i landslaget.

Efter ett tag känns det som bittreheten är det som jag bara kan tänka på när jag dricker. Det finns en god frukt i attacken, men efter ett tag kommer en kärnbitterhet och tar över. Det passar inte ihop med de läskande syrorna och de ljusa bären. Så här var inte förra årgången. Eller förra flaskan - kan det vara så att det är flaskvariation? Man kan ju hoppas, och jag har ju några stycken att ta reda på om det är så eller inte....

Sammanfattningsvis så var denna flaskan en besvikelse. Jag hade stora förväntingar på en god läskande drickfärdig pinotfrukt, som var vad jag trodde jag beställde. Det var inte vad jag hittade i denna flaskan.

Man måste kunna kräva en proffsigare hantering av SB och importörer. Det är skillnad på årgång och årgång. Om P&S respektive SB inte tycker det så är jag villig att byta mina Bordeaux 2004 mot 2005:or, any day. Hur svårt kan det vara att t.ex. ange en extra siffra i beställningsnumret för årgången på vinerna?

Jag fortsätter i och för sig att hoppas på flaskvariation, och att landslaget kan vinna 5 raka matcher. Lika troligt?

PS. Idag kunde jag hämta ut fler Pegau 2006. Nu är jag lycklig.

5 kommentarer:

  1. Pinot är en knepig jävla druva. Svår att pricka peakarna på de vinerna tycker jag. De går från unga peppriga hallonsaftviner till sura torra och trötta på nolltid. Men däremellan, nåt år eller så, är många Pinot-viner helt fantastiskt goda. Grejen är att pricka in det där året bara.

    SvaraRadera
  2. Ulrik, kanske du redan nu bör fundera på ett annat namn på bloggen? Låter knappast som en vinnovis...

    SvaraRadera
  3. Jag tror det är lite som med löpträning. Det krävs en stor mängd innan man får någon effekt. Så jag kan byta namn och sluta kalla mig novis efter ett par lådor till.

    Men å andra sidan finns det alltid mer att lära sig om vin. Fasching t.ex., skryter om att han nästan har Munskänkarnas 3-betyg, och han trodde Paul Sauer gjorde vin i St Estephe. Så illa behöver det iofs inte vara för alla.

    SvaraRadera
  4. Trist med årgången, kanske behöver vinet ett år i flaskan? Just BS o årgångar är ju ett jävla gissel, tyvärr ligger ju ansvaret på importörerna, de ska meddela SB vid årgångsbyte så byter de på sajten. Mejla philipson o klaga!
    Gillar Clos Henris s.blanc, grymt god och hård syra! Behåll namnet på bloggen, man kan uttala det vin o vis ;)

    SvaraRadera
  5. Birk, det var faktiskt en tanke med bloggnamnet. Jag framtidssäkrade det. Om det bara skulle vara okunskap saknas det väl ett n till? Snart kanske jag kan mer. :-)

    Visst kan jag klaga till P&S, men det hjälper ju inte mig. Visst kan jag lämna tillbaka flaskorna. Det skapar mig dock bara mer jobb, och tar tid. Jag är för lat att göra det. Effekten kommer ju istället bli att jag inte köper ngt av P&S via beställningssortimentet.

    Jag får väl testa deras SB också. för att stödja P&S :-)

    SvaraRadera