2011-08-28

Första dejten

En barnvakt över kvällen för första gången på fem månader gör att middagen nästan känns som en första dejt. Vad jag gillar riktigt bra restauranger!

Om ni någon gång har varit så länge i Singapore att ni tröttnat på all lysande asiatisk mat kan jag verkligen rekommendera Otto. En riktigt bra italiensk restaurang som nästan når upp till vad Italien själv kan prestera.

Ottos "Gourmet meny" innehåller sex rätter som är riktigt bra allihop. Höjdpunkten är Foi Gras med karamelliserat äpple, men Amberjack med rödbetskräm är inte långt efter. Miljön är avslappnat, och diskret slamrig, servicen är bra - även om det är lite komiskt med asiater som försöker prata italienska med "Buon Appetito".


Vin är som alltid i Singapore galet dyrt, men till slut tar jag en halvflaska 2004 Caparzo BdM. Inget att skriva hem om. Surkörsbär med lite begynnande tobak. Höga syror och tydliga sträva tanniner, men en lite väl tunn kropp. Tänk Calista Flockheart. Men det gör jobbet OK, och jag är för snål för att köpa en flaska Sassicaia för 3-4000 SEK.

Allt som allt en ytterligt trevlig kväll, och att inte ständigt fundera på lillemans nästa upptåg under några timmar var ganska befriande.

Jag har också hunnit med att prova en 2006 CastelGiocondo BdM inköpt på Münchens flygplats. Den har ett anslag av mörk frukt inblandad i de klassiska körsbären. Bra tryck i frukten från attack till en lakritstonad svans - allting upphängt på ett skelett av lite vassa syror. Inte ett under av komplexitet, även om det finns en del skog och friska örter i mixen, eller oändlig längd, men gott att dricka redan nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar