2009-12-13

Bistro Nouveau

Bistro Nouveau har funnits ett par år efter att företrädaren Ramboden gav upp. En kulen lördag känns det som om det kan vara läge att prova vad de har att erbjuda.

Lite tidiga var vi, men det var bra för då kunde vi reda ut missförståndet när vi faktiskt lyckats med bedriften att boka bord på Brasserie Godot istället. Men ett bord löses.

Under tiden tar vi en drink i baren och tittar på den sköna miljön. Art Noveau stilen har ersatt den lite sjabbiga känslan från Ramboden, och det är uppenbart att man höjt klassen ett par snäpp. Vinlistan i baren är väl inte imponerande. Och som alltid blir jag smått irriterad på priserna. T.ex. så kostar ett glas av Delas Crozes Hermitage 120 kronor, jag tror jag får tag i en flaska för 139 (?).

När vi väl sitter ned och får in maten, är det ojämnt. En del saker är absolut goda, t.ex. så är hjortytterfilen suveränt god, majskycklingen vällagad men inget speciellt, och pilgrimsmusslan seg. Hur man halstrat den vet jag inte, men fel blev det. Ambitionen är en nordisk variant på en bistro med allt från moules Frites och råbiff, till hjorten och majskyckling. Det är gott och vällagat, men med ett snedsteg och vissa saker som inte utmärker sig.

Sedan stör jag mig på att det är fel i vinlistan, t.ex. så är Chablisen inte årgång 2007, utan 2008. En restaurang med lite ambitioner ska ha koll på det.

Nästa besök får jag försöka boka här, och gå på Brasserie Godot istället. Mäster Anders har jag redan varit på 50-talet gånger så lite omväxling på det franska köket behövs för min del.

1 kommentar:

  1. Och Rieslingen var 06 istället för 05. Och bordsskivan helt lös... Menyerna var nya och med flera fel. Nja, ingen höjdare när jag var där i alla fall.
    /Jos

    SvaraRadera