2010-10-30

Fasching gästbloggar blint

Fasching är på välkommet besök i Singapore. Han skryter ofta om att han har två och ett halvt munskänksbetyg (missade praktiken), och är dessutom vältalig. Därför serveras två helblinda viner, plus ett, och tangentbordet lämnas över.

Ok, först vill jag meddela vilken djävulskt uttänkt plan det här är. Risken att få brallorna neddragna inför en hel vinvärld och själv tvingas beskriva det liksom. Secondly vill jag innan provningen spela ut vartenda bortförklaringskort som finns. Jetlag, ringrost, begynnande förkylning, bortaplan, tropiskt klimat, otrevligt sällskap, you name it.

Men ändå.

Vin 1: Tät mörkblå färg vilket ju tyder på ett ungt vin, max 5 år gammalt. Doften är syrlig med tydliga toner av russin och annan torkad frukt. Dragonfruit kanske, vi är ju i Asien trots allt. Tyvärr doftar det mer och mer blöt källare vilket antyder att vinet kan vara korkskadat. Tvingas jag gissa hamnar jag i Toscana, men eftersom jag slipper så undviker jag nesan att sätta en Bordeaux i Italien. En korkskadad Ch Cantemerle visar det sig vara, men skadade viner gills inte. Så fram med en ny flaska! Mer om detta under rubriken Vin 3.


Facit: Château Cantemerle 2006 Mer och mer unken doft mer tiden. Missen ursäktad. /Ulrik

Vin 2: Mmmmm! Pinot Noir! Röda bär och en trevlig animalisk ton i doften, med kryddiga inslag. Måste vara Pinot. Enda bryderiet när man hittar Pinot direkt i doften är att reda ut om det är en Bourgogne eller från Nya Världen (som det hette för 15 år sedan, nu är den kanske inte så ny längre). Efter mycket om och men landar jag i USA och Kalifornien. Den runda sötaktiga smaken får avgöra saken. Årgångstombolan drar nummer 2002.


Facit: 2004 Freeman Vineyards Russian River Pinot Noir. Inte illa gissat. Och vinet är inte illa det heller. Växer dessutom med tid i glaset när frukten mörknar och kryddorna blir mer påtagliga, det har dock lite eldig alkoholsvans, men är riktigt gott,. /Ulrik

Vin 3: Bordeaux! Bara måste vara Bordeaux. Något syrlig doft med hö, ceder och lite tobak. Smaken är  överraskande "mogen" vilket gör mig lite förbryllad men leder mig åt högra stranden. En Pomerol kanske? Bra balans mellan syra, tanniner och alkohol. Tillsammans med den röda färgen med aningens gul kant är vinet hyfsat åldrat, kanske sent nittiotal. Men doften stämmer inte riktigt med smaken och jag kompromissar och väljer 2002, lite oklart varför. Men Bordeaux är det.


Facit: Bordeaux är det inte, men väl Yarra Valley. Inte bara jag som uppskattar 2001 Yarra Yering Dry Red #1. Också ett vin som vinner på mer tid i glaset. /Ulrik

Mr Fashing hade ju inte klarat trebetygaren på det här, men helt ute och cyklar är han inte. Blindprovning är bra för ödmjukheten.

6 kommentarer:

  1. Yarra Yerings #1 och #2 finns lådvis av på SB för 499sek. Hur står sig de priserna mot Singapore? Även Pinot Noir finns för samma pris. Årgången är 2007. Jag har vägt dem i handen vid flera tillfällen nu. Är det köpläge månne?

    SvaraRadera
  2. Ordinarie pris är ca 550 SEK här, och jag tror inte du kan hitta dem så mycket billigare än i Sverige.

    Om du söker på bloggen kan du se att jag blivit en stor fan av YY. Jag har inte provat 2007, men övriga årgångar är bra. Jag tycker du ska ta en flaska och prova.

    SvaraRadera
  3. Fasching e förbannat duktig tyckar jag! Men vadå "växer med tid i glaset"???? Min skvätt vin brukar inte bli så gammal i glaset! Man sippar ju på liksom ;)
    Simpelt av "den där" i Bankok att knycka 200 gramsburken med Kalix löjrom!

    HA DE GÖTT I SINGAPOR!

    SvaraRadera
  4. Jaja, men hur går det med det kornblå slösset? Bloggsverige håller andan av spänning!

    SvaraRadera
  5. Varför göra det det så svårt. Nästa gång kan ni väl prova vitt, rött och rose. Och gissa vilken som är vad.
    Själv brukar jag mest prova en flaska i taget. Eller prova och prova. Dricka menar jag.

    SvaraRadera
  6. Hank? Är du på internet nu igen?

    SvaraRadera