2010-10-28

2004 La Spinetta Langhe Nebbiolo

Utförsäljning av vin med upp till 65% rabatt gör att vinpriserna i Singapore kommer ner ungefär på europeisk nivå, och med något exempel till och med under.

Som ett exempel hittar jag Spinettas Langhe Nebbiolo 2004 för drygt 100 kronor. Det är första gången jag hittar ett vin till ett riktigt bra pris. Spinettas enklaste vin från de yngsta stockarna har jag haft en hel del glädje av i andra årgångar så jag slår till.

En lätt plufsig utflytande doft utan riktig definition. Mörka söta körsbär och skogsbär. En hel del fatkrydda och en en dos parfym. Tyvärr drar parfymen inte åt det lätta, nästan volatila, hållet till utan känns mer som farmors tunga blommiga parfym. Jag dricker det öppet vilket underlättar uppgiften att placera det som Nebbiolo, men det är Nebba med en överdos välrostade fat tycker jag nog. Söta kryddor, rostat kaffe och choklad.


2004 är första årgången av det här vinet. Det står att det fick 12 månader på helt ny fransk ek innan release. På följande årgångar nämner de inte att eken är helt ny, vilket väl borde betyda lite mildare fatbehandling. Bra beslut.

Munkänslan är inte heller övertygande. Frukten finns där, men den saknar lite struktur och en hel del längd. Körsbären är lite lösa i kanterna, samtidigt som de är på väg utför, och kaffe och choklad håller på att ta överhanden. Syran finns där dock fortfarande och räddar paketet från att bli en söt, lätt sliskig, överfatad historia.

Nja, det här övertygade inte. Jag har fått betydlig mer njutning av 2006 och 2007 tidigare, och resterande flaskor jag köpte får nog drickas lätt kylda till något grillat. Snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar