2010-04-08

2007 Schloss Johannisberger Riesling Silberlack Erstes Gewächs

Tyskarna och deras korta koncisa namn på viner.....

På plats i Singapore. Jag har sett hur Finare Vinare redan tjuvstartat sommaren med att dricka Riesling, och tänkte att jag får göra detsamma. Det är ju trots allt konstant över 25 grader, oftast över 30 här. Som förberedelse raidade jag taxfreen in Frankfurt.

Den raiden ger inte mycket. Alla tyska tax-freebutiker verkar ha tagits över av Heinemann och det leder till ett urval som skulle få t.o.m. Systembolaget själva att vara stolta över sitt sortiment. Bedrövligt. Det underlättas kanske inte av min ringa kunskap om tyska producenter. Men jag chansar och tar den dyraste, från en erkänt bra årgång.

2007 Schloss Johannisberger Riesling Silberlack Erstes Gewächs kostar 31.9 EUR. På hemsidan pratar de om en historia längre an en bilkö på Essingeleden och att de skulle varit först att komma på att skörda med botrytis. Det kan väl vara hur det vill med den saken, låt oss prova.


En ganska återhållen doft av persika, päron och citrus. Inte så mycket mer än så, även om det kanske piggnar till lite dag två då päronen drar mot Piggelin och det tillkommit en friskare ton. Inget fel på den doften, även om det inte får mig att gå i spin.

I munnen bjuder det på en ganska generös gul frukt som levereras med munkänsla som nästan går åt det feta och vaxade hållet. Frukten drar mot danskt citronvand mot slutet när det overgår i en eftersmak som faktiskt hänger i ganska länge. Men i samband med att frukt-attacken klingar av kommer en lite fadd/bitter bismak in. Som en kombination av våt yllefilt och citronskal. Inte helt harmoniskt.

Lägg till detta att även om syran är ganska hög, så saknas det mineralkänsla för att ge vinet den fräschör och läskande känsla jag ville ha. Visst finns det en hel del frukt och hyfsat ummpff i vinet, men inte den balansen jag önskar. Det blir inte fler inköp på nästa flight.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar