2011-09-19

Back with Barbaresco

Det dricks väl lite mer vin än det bloggas om, men inte mycket. För att visa att jag lever förmedlar jag dock måndagens vin. Och lite till.


2005 Sori' Paitin Barbaresco lever tyvärr inte upp till förväntningarna. Det börjar dock bra. En transparent blåröd färg med härlig lyster. En nos med fina söta jordgubbar, nypon, körsbär och parfyrmerade rosblad. I toppen av det söta julkryddor med kardemumma och kanel, samt lite friska gröna tallbarr. En skön typisk nebba-nos med skön aromatik!

Det är i munnen vinet inte klarar av att leverera. Den skimrande lystern och aromatiska doften förvandlas till en ganska stum och endimensionell frukt. De röda bären tappar snabbt tempo och stuns efter entren i munnen, och övergår i ett tunt och snipigt mittparti för att sedan snabbt klinga av i ett kort slut som främst domineras av lite beska tanniner. Det känns inte alls harmoniskt - snipig syrlighet och beska tanniner var inte vad man väntade sig efter en den trevliga nosen.

Jag tror och hoppas det här vinet kan bättre, och bara är i en dålig fas (eller en dålig flaska). Produttoris Montefico var mycket trevligare senast och det här borde inte vara så mycket sämre.

Hur man kan ha tid att titta på vilka sökord som använts för att hitta denna blogg kan man ju undra. Men här kommer lite godbitar från 2011:

erektionsproblem + blogspot  - Jag visste inte man hade etablerat ett samband mellan dessa två. Det kan ju förklara om man tappar läsare efter det här i alla fall.

systembolaget sexy - På engelska kallas det contradiction in terms

beställt biljett via euroteam  - Stackare. Jag förstår ditt problem.

bric dël fiasc 2006 + recept  - Jag använder oftast ett vin runt 60-70 kronor i mina långkok och inte det tiodubbla - men var och en efter sin plånbok.


vingård i hunnebostrand  - Räkna inte in mig som en framtida kund innan klimatförändringarna hunnit göra en hel del arbete till.

vad funkar med dyr barbera d'alba  - Vad sägs om en dyr pasta med dyr köttfärssås?

ta bort faderskapet vid födseln - Hade du funderat på det för nio månader sedan hade det kallats preventivmedel, nu kallas det mord.

grå kroppkakor recept 10 kg potatis - Du har i alla fall dimensionerna och den viktigaste ingrediensen rätt. Och vad man annars gör med 10 kg potatis vet jag faktiskt inte. Fråga en polack.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar