2014-03-27

Varuprover

Det kan ju tyckas konstigt att den enda gången jag fått ett varuprov jag varit intresserad av är när jag i princip låtit bloggen somna in. Men så är det.

Jag såg att Pommery Cuvée Louise släpptes på SB för ett tag sedan. Jag var lite sugen på att köpa en flaska och prova - men bestämde mig för att avstå. Det var lite för dyrt, knappa laxen, för att prova något jag inte hade en aning om jag skulle gilla.

Döm om min förvåning när det plötsligt ramlar ner ett mail från svenska importören och frågar om jag vill prova en flaska.

Jag har alltid tackat nej till varuprover. Dels för att det ytterst sällan är vin jag är speciellt intresserad av, dels för att slippa ens fundera på hur man blir påverkad av att man fått flaskan; krav att skriva något, något bra. Nu lät jag snålheten bedra...

Min tanke var att ta med det värdefulla varuprovet på nästa BYO. Dels dricks allting blint och vi får flera oberoende tankar om det, dels behöver jag inte bära den gnagande känslan av smutsighet att ha "sålt mig" helt ensam :-).

Sagt och gjort.

Jag gillade inte vinet alls. Det hade förvisso en riktigt fin mousse, och en bra kritig mineralitet. Det stördes dock av en beska i eftersmaken, och lite låga syror, som gjorde att det kändes platt. Jag tyckte inte det var speciellt gott, helt enkelt. Det fanns dock lite varierande röster vid bordet, och speciellt en deltagare tyckte det var kvällens bästa champagne. Men jag, och majoriteten, gillade det inte. Besviken, för jag hade verkligen hoppats jag skulle gilla det. Lite nöjd att jag inte spenderat 1000 kronor för att ta reda på det.

Att väcka liv i bloggen för den här sakens skull var knappast aktuellt. Jag tryckte dock under kvällen, utan speciellt mycket eftertanke, iväg en tweet. Lite raljant, kanske.


Nu kunde ju allt varit slut med det. Men då visar sig baksidan av det där med varuprov, när jag en knapp vecka senare får svar på min tweet. Från Pommery i Sverige.


Och genast känner man sig ännu mer smutsig över att ha tagit emot det där varuprovet. Importören är uppenbarligen inte glad över att jag inte gillade det dyra varuprovet han ödslat på mig. Och försöker bevisa att betydligt mer kunniga personer än jag tycker champagnen är lysande. Well, så kan det tyvärr gå när man involverar amatörtyckare i förhoppningen om positiv publicitet i sociala medier .

Det gör mig dock än mer övertygad om att jag tagit emot mitt sista varuprov. Jag tror inte Pommery  Sverige misstycker.
--------------------------------------------

Fortsättning följde:

Först skickade PommerySE några fler tweets där de påpekade att jag/vi hade fel, och att det inte var respektfullt mot de som tycker om vinet!!

Sedan fick jag nedastående mail:
Very gentleman of you to spread information on a free bottle that I brought to your office. If not liked you could just have told me and we would not have gone further.But I guess you feel like a journalist writing in an important newspaper and you don't care about been not gentle and mean to people.I am trying to do my best and work hard to spread good information and you helped me doing exactly the contrary.Thanks for the help,

Någon timme senare verkade det som om någon med minsta lilla känsla för PR tog tag i saken: Tweetsen raderades. Jag fick inte ens något svar på mitt mail där jag förklarade hur totalt olika vi såg på saken.

Om man bortser från det totala PR-haveriet, så sätter situationen fingret på dilemmat med varuprover. Det finns såklart en mer eller mindre uttryckt önskan om positiv PR från de som ger ut dem, och en förhoppning om att inget negativt sprids. Något som självklart inte kan garanteras av någon som skriver - med det minsta uns av integritet i behåll.

Vill man som glad amatörbloggare hamna i den situationen att ens behöva ta ställning till krav på att skriva, skriva positivt och undvika att nämna något man inte tycker om? Ens om man får proverna från en någon med en nyktrare inställning till varuprover än i det här fallet?

Det är upp till var och en. Skål och trevlig helg.

Sáčkové vysavače

37 kommentarer:

  1. Ens smak och integritet avhänger inte av om vin är varuprov eller selvköpt . Pommery Sverige skal tilbaks på CRM och PR skolbänk.

    SvaraRadera
  2. Så sprids de där omdömena istället, vilket säkert var en möjlig strategi redan från början. Importören vinner oavsett, vilket visar lite på problemet med varuprover.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Importören vinner vadå, menar du? Strategin är sannolikt förhoppningen att få lite gratis marknadsföring i sociala medier. Problemet är ju att den här oproffesionella personen inte begriper att detta just är en förhoppning, som med allt PR-arbete. Han kan inte bestämma att bloggaren eller vem det nu är, ska skriva positiva omdömen. ( En annan intressant fråga är den, som det tycks, praxis bland bloggare att tiga om sådant man inte gillar istället för att ta bladet från munnen som en riktig recensent. Det tycker jag skapar trovärdighetsproblem.)

      Radera
    2. Hmm, det är väl snarare de så kallade "vinskribenterna" som sällan talar klarspråk? Om "praxis" vore att tiga skulle vi nog aldrig ha publicerat de här kritiska posterna:

      vinare.blogspot.se/2011/08/2006-lucomo-et-freres-rhondezvous.html

      vinare.blogspot.se/2012/02/pinot-nero-bressan-vs-boccadigabbia.html

      Båda gällde förresten "varuprover". Tar man inte emot dem så kanske man också slipper författa liknande sågningar ;)

      Radera
    3. Nej, även om man handlar själv lyckas det ju inte landa rätt alla gånger. Men det behövs en viss fallhöjd relativt förväntan för att ge nog bränsle till en sågning.

      Bra schwung i klingan därnere i Blekinge!

      Radera
    4. Vino-tell-it-like-it-is-Sapien har både ett och annat gemensamt med gamle ikoniske sanningssägaren Dr.Phil McGraw. Djup, objektiv analys i kargt typsnitt framför systemkameraorgastiska utsvävningar.

      /Patrik

      Radera
  3. här på sturköbaren har vi ingen som helst integritet...vin eller visp...spelar ingen roll...bara det är gratis;)

    SvaraRadera
  4. Det sägs att all reklam är bra reklam för företaget. Kanske är det därför bäst att undvika varuprover helt om man inte redan vet att man gillar det men inte har råd att köpa... Litar personligen mer på era BYO-bloggomdömen än proffstyckare. Man vet i alla fall förutsättningarna för provandet och era preferenser i förhållande till de egna.

    SvaraRadera
  5. Gratis = kul, gott och trevligt. Och så några glassiga bilder på det. Tack för kaffet!

    Allvarligt talat har vi väl sett tillräckligt många exempel på dåliga varuprovs-poster för att kunna utfärda en allmän avrådan? Den lille bloggaren kan bara förlora på det.

    SvaraRadera
  6. För övrigt uppseendeväckande reaktioner från Pommery. Den senaste dök upp nyss i ett tweet som deletades lika snabbt som det skrevs.

    "Don't misundestand. Your point of view is not in question. Only the way of expressing it. Please respect people who like it."

    SvaraRadera
  7. Lysande twitterunderhållning må jag säga! Och jag vet vilken som gjorde narr av sig själv!

    För övrigt så tar jag gärna emot trevliga varuprover. Men jag skriver inte om dom.

    SvaraRadera
  8. För att inte tala om det sura mailet jag fick. Varför var jag inte bara tyst om jag inte gillade vinet????

    PR avdelningen inhyrd från Nord Korea.
    .

    SvaraRadera
  9. Och vips raderade Pommery Sweden alla fumliga tweets i den här tråden. Dags att nyanställa på PR-sidan?

    https://twitter.com/PommerySweden

    SvaraRadera
  10. nu ska vi se ulrik...hur var det nu igen...rojalist eller republikan...googla 'pommery svenska kungahuset'...

    SvaraRadera
  11. republik.nu!

    Men jag tycker kungahuset är för oviktigt för att påverka vad jag dricker och inte.

    Här blev jag lite negativt inställd av vinet. Otroligt negativt inställd av Pommerys svar. Några dyslektiska skattefinansierade festprissar gör varken från eller till.

    SvaraRadera
  12. Det är intressant att se hur även andra bekanta uppfattat det här vinet som ett tillkortakommande. Om det serveras blint, vill säga:

    redscreamandriesling.blogspot.se/2014/02/2002-pommery-cuvee-louise-1996-clos-des.html

    Om det inte serveras blint kan intrycket istället bli så här:

    svenssonsmakaren.blogspot.se/2014/02/pommery-cuvee-louise-2002-hd-skarm-jo.html

    Varuprov eller inte? Vad ska vi tro?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kollar du Pommerys twitterfeed Jan 31 så får du svaret.

      Radera
    2. Sicken soppa. Drick prosecco! ;)

      /Patrik

      Radera
    3. Men Svenssonsmakaren nämner ju ingenstans att det var ett varuprov, även om han ofta skriver om just sådana. Då bör vi väl utgå från att han köpt flaskan själv och tyckt att det var värt att spendera en tusenlapp?

      Men vad ska man då säga om det här citatet från Pommery Sweden:

      "David I will make sure you can taste Louise 2002 soon :) "

      Radera
    4. Jag, i likhet med Ulrik, hade siktet på denna flaska innan twittersnacket. Jag fick också kontakt med berör person på Pommery Swe men då kontakten uteblev köpte jag en flaska själv. Kan såhär i efterhand erkänna att noteringar främst grundar sig på min första kontakt med vinet. När Ulf sedan kom på besök dag 2 var det en helt annan varelse, fast jag tyckte fortfarande att det var bra. Sedermera togs kontakten upp och Pommery Swe skickade en flaska. Vad som är vad är upp till var och en att bedöma.

      Radera
    5. Det är ju perfekt, bara att dra den andra korken och se vad du tycker på andra serven. Inte många förunnat att ha den möjligheten på en 1000 kr flaska (som du ju nu inte betalat för heller).

      Ser fram emot att höra vad du tycker.

      Radera
  13. Haha! Aurora-importören Gobbi och hans semlor comes to mind.

    /Patrik

    SvaraRadera
  14. En närmast total brist på transparens finner man här:

    dinvinguide.se/bjornstierne/champagne-legends-7-0-pommery-cuvee-louise-2002/

    1champagneclub.wordpress.com/2013/10/08/pommery-new-importer-in-sweden/comment-page-1/

    champagneclub.com/stockholm/notis/TGIF/Louise2002.aspx

    Aktuella champagner på samma gång betygsätts, hajpas och säljs samtidigt på klubben:

    "Vi har kommit över några flaskor av den eftertraktade POMMERY ‘CUVÉE LOUISE’ 2002. 12 cl för 295 kronor!!"

    Kommit över... häpnadsväckande agerande, minst sagt!

    SvaraRadera
  15. Sällan har man blivit mindre sugen på ett glas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då blev jag iofs mindre sugen när montevertines ägare pratade om att kalla sitt vin mein kampf eller när fulvio fyllefacebookade sina fasciståsikter. I jämförelse med det är detta ingenting, detta är ju till och med riktigt underhållande :)
      //viktor

      Radera
    2. Sant, det gjorde ont att höra om Manetti. Men allra värst är väl att det sannolikt finns stora mängder av italienare som tycker likadant.

      Radera
    3. Sedan är det väl upp till var och en vilken vikt man vill lägga vid det faktum att Manetti och Bressan gör de bästa vinerna som finns i respektive genre? Ett inte obetydligt faktum i sammanhanget, enligt min ringa mening. Kan fortfarande inte få in i huvudet vad de här vackra vinerna har med upphovsmännens mögiga åsikter att göra.
      För övrigt finns det väl dessvärre sannolikt en och annan fransos, tysk, österrikare, ungrare, amerikan eller rent av svensk med liknande åsikter?

      /Patrik

      Radera
    4. Det är inte helt enkelt att frikoppla don och person... men vi tänker givetvis inte vaska våra Montevertine för det. Fast de hade säkert smakat godare utan "Mein Kampf" på den mentala baksidesetiketten...

      Radera
    5. Självklart är det upp till var och en hur mycket vikt man vill lägga på vem upphovsmannen är, detta blev väl färdigavhandlat i samband med Bressan-affären. När du ändå tar upp det kan jag ju göra ett försök till att få in i huvudet på dig vad upphovsmakarnas mögiga åsikterna har med de vackra vinerna att göra. Vinernas kvalitet påverkas självklart inte men som konsument vet man att man med sina inköp kan styra hur saker produceras och även vem som producerar och i och med det skicka en signal om att man inte vill stödja någon med fascistiska åsikter för att visa att man inte tycker att det är ok. Ungefär som man kan välja att köpa ekologiska bananer för arbetarna i Puerto Ricos skull eller köpa svensk fläskfile istället för dansk pga att man vill kunna styra hur vi människor behandlar djur oavsett om man kan känna skillnad på kvalitet hos köttet. På precis samma sätt kan man stödköpa viner som produceras på sätt man sympatiserar med (biodynamiskt, ekologiskt, svenskt eller vad man nu gillar) även om man inte tycker att vinet i sig rättfärdigar ett sånt pris.
      Att säga att man inte förstår hur det kan kännas motigt att köpa vin från en uppenbar fascist är för mig verklighetsfrånvänt och tyder på sällsynt dålig förmåga att se reaktioner i flera steg. Med det sagt har jag full respekt för att man inte avstår att köpa vinet då man inte tycker att den uppoffringen är värd det eventuella resultatet. Alla har vi olika gränser där och det beror väl på både hur illa man tycker om fascism samt hur mycket man gillar vinet. Att tvinga på eller uppmuntra andra till bojkott känns löjligt men man måste göra ett eget val.
      Skulle du exempelvis inte ha något problem med att köpa ett vin där upphovsmakaren uttalat säger att all vinst kommer gå till att finansiera ett nazistiskt parti och sätter en svastika på etiketten?

      Radera
    6. OK, samma Viktor som sist. Då kör vi det inte ett varv till.
      Din avslutande fråga var för övrigt inte så lite tafflig.

      /Patrik

      Radera
    7. Avslutande frågan var kanske lite väl tafflig, den var menad som ett extremt exempel för att visa att vin och upphovsmakare inte helt kan skiljas åt då varje köp på gott och ont stöder ägare/upphovsmakare men jag tror vi kan komma överens om att inte vara överens :)
      Tack för övrigt för en bra blogg. Stora delar av Italien är en mörk fläck på min vinkarta och där är din blogg en bra guide. Over and out

      Radera
  16. Som följare av många vinbloggar håller jag med om ovanstående; skit i varuprov och sponsrade provningar så behöver man inte bry sig om att hamna i konflikt med totalt pr-inkompetenta importörer eller om att skriva sågningar man egentligen inte har lust att lägga energi på.
    Det jag undrar är hur vanligt detta är. Hur ofta får ni erbjudande om varuprov och gratisprovningar med importörer som vi övriga (om den är öppen för allmänheten) får betala för? Hur många är det på ett år och ses gratisprovningar på samma sätt som varuprover?

    //Viktor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas någon annan kan fylla på, för jag är nog inte representativ.

      Det är många erbjudanden. Jag har tackat nej till alla , förutom detta. Det har gjort att sakta men säkert har erbjudande minskat i antal.

      Men om jag ser vad det skrivs om på många bloggar så dricks och skrivs det en hel del om varuprover - även om det inte alltid anges.

      Själv ser jag inga problem på att gå på en stor sortimentsprovning eller liknande tillsamman med många andra. Det uppstår inte samma dynamik om att skriva. Själv hinner jag dock inte gå på så många sådana.

      Och framförallt så bloggar jag ju väldigt lite nu för tiden...

      Radera
  17. "Why does a dog wag its tail? Because a dog is smarter than its tail. If the tail was smarter, the tail would wag the dog."

    Problemet i slutändan är väl vem som viftar på vem när det gäller vilka viner som det skrivs om. En oberoende person som spårar på egen hand tar ut förmodligen ut en långt mer intressant kurs än de som huvudsakligen reagerar på olika initiativ från branschen. Något som tyvärr diskvalificerar många s.k. vinskribenter... men här finns ett lysande exempel:

    vinosapien.com/MyTastings?Actor=vs2400

    Men: om nu Vinosapien bodde i Stockholm skulle han knappast tacka nej till alla de provningsmöjligheter som erbjuds här i stan... FV gör det i alla fall inte. Man kan ju också vara med och bidra till utbudet av intressanta provningar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack för omnämnandet...blir ju lite av ett hypotetiskt svar...kommer ju aldrig att bo i sthlm...inte riktigt vår grej;)

      inte heller riktigt min grej att rassla runt på sortimentsprovningar...för stressigt, för trångt, har lite svårt för glassiga försäljare (undantag finns naturligtvis). en annan aspekt på det hela...jag hade helt enkelt inte haft tid.

      och det här med att luncha med importör/vinmakare...misstänker att de är de stora med saftig marknadsföringsbudget...vilket gör det mindre intressant.

      väljer att läsa/leta/lyssna och därefter köpa. rakt ner i diket ibland, men mer ofta rätt.

      det bästa är naturligtvis att ta bilen och köra runt i 2-3 veckor bland europas vinregioner. det ger absolut mest. kräver stora förberedelser, men det är ofta det absolut bästa sättet att sätta sig in i vad som händer på respektive plats just nu.

      men visst...nog hade jag gått på fler provningar än vad jag gör nu.

      Radera
  18. Det är milsvid skillnad på provningar och en flaska som varuprov - till viss del beroende på provningen såklart.

    Men jag tror få känner någon press på att skriva något när man varit på en provning med mängder av andra. Där man går och smakar en skvätt av varje vin. Skillnad kanske om du är en av fem på en middag tillsammans med vinmakaren. Men då är man i alla fall en del av ett större kollektiv, där man kan göra vad man känner efteråt. Skillnad med en hemskickad flaska.

    My 2 cents

    SvaraRadera
  19. Problemet ligger i frekvensen - till slut måste man säga "tack för kaffet" någon gång. Kåren av svenska s.k. vinskribenter är vid det här laget lindad runt branschens lillfinger efter ett evighetslångt smatterband av promotion-luncher och andra evenemang. Men vem kan klandra importörernas PR-ansvariga för att de gör ett bra jobb? Frågan om integritet hamnar i knäet hos mottagaren.

    SvaraRadera