2010-07-28

Dagen efter

Egentligen är det ju samma dag, eftersom gästerna lämnade Singapore först vid lunch idag. Men avskedsmiddagen hade vi igår, och lägenheten känns redan tom. Så nu dagen efter försöker jag samla kraft.

Resterna från gårdagen är en slatt 2004 Marchesi Antinori Chianti Classico Riserva, som inte fick speciellt mycket uppmärksamhet som nyöppnad. Nu kan vi titta åtminstone lite närmare på den efter ett dygn vakuumpumpad i kylen.


Charmig näsa! Läder, stall och tobak har intagit förarsätet framför en körsbärsdriven frukt. Som eftersläntrare trillar örter och lakritsrot in, samt en lätt blommig övertton. Jag tycker nog Cabernet komponenten känns större än de 10% den ska innehålla (resten Sangiovese).

De Italienska sur-körsbären tar ett steg framåt i munnen och tar överhanden. De gör det dock med klass - de lyser klarröda rakt igenom de omgivande mullrande smakerna av läder, choklad och kaffe. Lägg till det traditionellt höga syror, en medellång eftersmak som stramar upp mot slutet med hjälp av lätt sträva tanniner har du en riktigt bra lite enklare Chianti. Gott och drickvänligt.

Jag tror jag betalade 149 kr för den, precis innan en prisökning till 169, och ser nu att den stigit till 179, och bytt åtgång till 2005. Det var nog ett bättre köp förr, i den klassiska årgången 2004, och jag önskar att jag hade fler på lager (en flaska kvar någonstans). Och att lagret fanns i Singapore.

Palmqvists tack för ni kom och hälsade på, och för en jättetrevlig tid i Singapore. Och för övriga eventuella intresserade besökare, hjärtligt välkomna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar