2009-05-25

Gammalt vin

Idag har varit en produktiv dag. Jag har beställt gardiner två år efter att jag flyttade in. Beställt viner ur beställningssortimentet. Sprungit 11km. Handlat öl till mina blivande gäster under CL-finalen. Handlat mjölk. Och så har jag på toppen av detta jobbat en hel del också.

Nu kan ni med rätta tycka att detta är nonsensinformation och trivialiteter. Jag kan inte annat än hålla med, men efter att ha läst mer etablerade bloggare blogga om meningslöst strunt så har jag förstått att man inte ska ha något som helst filter på vad man skriver om i sin blogg.

På en helt annan not, så vill man ju gärna dricka gammalt vin. Det låter ju onekligen fint med en Château Latour 1961, men det är inte så högt jag siktar. Mitt problem heter Young Cellar Syndrome. Jag har inte köpt vin speciellt länge, och snittvinet är från 2004 i min överfulla vinkyl. Det är inte så mycket att göra åt, så istället får jag i väntans tider dricka yngre viner.

Nu öppnade jag för två dagar sedan en Spinetta Langhe Nebbioli 2006. Minnesbilderna kan vara lite suddiga pga den extrema fokusen vi hade på poker. Men nu är det dags att plocka upp vinet igen efter att det stått lätt vakumat (?) i två dagar. Det är fascinerande vad som händer med vin under lite tid. Vinet är förstås fortfarande väldigt ungt, med en blåröd färg. Men från att ha varit ganska slutet och "endast" haft en doft av frusna jordgubbar luktar det nu - Nebbiolo. Jag har återigen svårt att ta ut vad delarna är, men det är en speciell doft som av rosblad kombinerade med en del ljus frukt. Viss tjära kanske. Smaken var tidigare klart dominerad av syror och nästan snipig, men efter två dagar har den öppnat sig. Det finns fortfarande höga syror, men det har fått sällskap av en frukt som inte alls fanns lika tydlig vid öppnandet. Jag hittar doftens rosblad även i smaken men också jordgubbar och en del mörka bär. Tanninerna har mildrats lite efter två dagar, men är fortfarande markanta. Sammanfattningsvis så har vinet blivit mycket godare, även om jag nog ska låta resterande flaskor ligga ett tag till.

Jag hade en liknande upplevelse med Correggias Roero som Finare Vinare skrev om nyligen. Den var väldigt snipig dag ett, men dag 2-3 så blev den klart mycket mer drickvänligare. Är det något som gäller för ung Nebbiolo?

Slutsaten bli nog i varje fall att dagsgammalt vin kan vara ett lyft. Dagsgammalt är också gammalt?

Och i morgon är det fakiren till Bryssel.

2 kommentarer:

  1. Men hur fan håller du glaset pojk? Fingra inte på kupan! Vinet värms upp, glaset blir kladdigt och fult, och vinet doftar fingrar istf Nebbiolo.

    SvaraRadera
  2. Testa att tvätta händerna så slipper du det problemet.

    SvaraRadera