2015-10-20

Min SAAB

Gammalt inlägg:
2005 bestämde jag mig för att skaffa mig några vuxenpoäng och köpa mig en bil. Inte direkt för att jag verkligen behövde den, men det kan ju vara bra att ha? Jag kunde ju åka och spela golf om inte annat.

Av någon outgrundlig anledning och ungdomligt oförstånd bestämde jag mig för att köpa en SAAB 9-3. Bilen var av 2004 års modell, hade varit visningsbil på Svenska Bil och gått 900 mil. Jag bryr mig egentligen inte om bilar, men ville ha en ganska ny bil för att slippa problem med reparationer etc. Jag är alldeles för oteknisk för att kunna hantera det, och jag har minnen av alla verkstäder mina föräldrar varit på genom åren. Jag kanske borde nämna att de har haft en hel del SAAB.

Bilen har nu gått ca 3800 mil på fyra år (jag sa ju att jag inte behövde den). Att äga den har varit en pärs.

Ligister. Parkerad på gatan så bestämde sig någon att den inte var stilig nog att stå på Östermalm och drog en nyckel över taket. Trist, men knappast SAABs fel.

Bakre Fjädrar. Efter ett litet misslyckat försök att ta sig uppför en snöig backe för att byta till vinterdäck, gled jag sakta, sakta ned i 30 cm djupt dike. Förutom att jag fick bärga upp bilen, så hade de bakre fjädrarna gått av. Hmm, de borde få större belastning av att köra över en vägbula, men OK.

Varm Sommar. Ett tag senare så känns det väldigt svettigt i bilen. ACn fungerar inte. In på reparation där jag får veta att det är tomt på gas i systemet. OK, vi får fylla på.

Däck. Mina vinterlagrade sommardäck attraherar någon glad person som lägger beslag på dem. Jag ska inte nämna hur dyrt det är med originalhjul från SAAB på 17'' fälgar, och speciellt inte den lilla plåtdekalen med SAABs logga på. Priset kan jag skylla på SAAB, men förhoppningsvis var det inte de som snodde dem.

Missljud. Jag hör ett missljud i bilen, och tar den till Svenska Bil. Efter att ha åkt med i 200m säger experten "Det är hjullagret höger fram som är paj". När jag undrar om det tillhör vanligheterna för en bil som gått ca 3000 mil får jag veta att "Allt kan hända". Om du har en SAAB, tror jag han tänkte tyst.

I korsningen. Rätt vad det är så stannar bilen halvvägs ut i korsningen på Fleminggatan. Tändningen är helt död, men radion funkar i alla fall. Man får vara glad över det lilla. Precis innan den beställda bärgaren kommer (kortnummer 2 i min mobil) så startar den igen. Svenska Bil meddelar att det verkar ha varit ett mjukvarufel, så de har installerat om. "Vi får hoppas det inte är hårdvaran, för då blir det riktigt dyrt". Jotack, installera om Microsoft Windows är billigt i jämförelse.

Missljud och svettigt. Nu händer det igen. ACn slutar fungera och jag hör ett missljud. Stamkunden på Svenska Bils verkstad återkommer och får veta att "Systemet är tomt på gas". Jo, den har jag hört innan. Och "Framfjädern är av". Hur är det möjligt? Jag har ju haft bilen för att köra till kyrkan på söndagar och haft den avställd på vintern? En av de två är faktiskt sann.

Jag hoppas att jag har haft lite speciell otur och att inte alla SAAB-ägare har haft samma upplevelse. Jag kan dock meddela att min nästa bil inte blir en SAAB, och det inte bara för att det inte kommer finnas några. Jag ska åka vit hyrd lång Limousine - det blir billigare! Jag har också en viss förståelse för SAABs ekonomiska problem, mindre förståelse för de som köper deras bilar.

SAAB måste ha varit en mardröm för alla försäkringsbolag - och borde skapa problem med bilförsäkringen.

1 kommentar:

  1. Ulrik, jag har haft ett par SAABar och konstaterat att de "standardfel" som de har (alla bilar har i någon mån standardfel) alltid är väldigt dyra. Jag själv har dock haft tur och klarat mig undan enbart med en kraschad AC. Jag fick 13.500 kr senare veta att man måste underhålla ACn löpande för att undvika dylikt. Dock fick jag aldrig veta det i förebyggande syfte, trots att service utfördes enligt det schema som stod i serviceboken. Minnet är dock kort och jag skaffade en ny SAAB när leasingen löpt ut. SAAB 9-3 av senare modell var en grym bil att köra för oss som kör mer än till kyrkan.

    SvaraRadera