2013-05-11

2002 Louis Jadot Clos des Coucheraux

Likt många andra följer jag inte monopolets släpp speciellt noga längre. Innan jag upptäckte hur enkelt det var att beställa från ett mycket bredare sortiment lusläste jag listan och funderade på hur jag skulle kunna smita undan jobbet för att ställa mig i den förnedrande brödkön. Men inte längre.

När jag dock som hastigast såg en Beaune Premier Cru från 2002 verkade det intressant och jag beställde på en höft. Lite mogen Bourgogne, hur fel kan det vara?


Ganska fel kan det bli. Eller i alla fall inte speciellt bra.

Den första sniffen säger MOGEN. Riktigt gammal, vi pratar 80- till tidigt 90-tal. Doften domineras av gammal vedbrasa, läder, källare med fuktig svamp. Med en nypa luft lyckas lite mörk körsbärsfrukt hitta fram. Det kanske finns liv i vinet, trots allt.

I munnen uppträder vinet ungefär som doften låter en ana. Fruktkroppen hänger kvar på en tråd och i dess ursprungliga ställe har mognaden smugit sig in. Den tar dock inte tillräckligt med plats, utan det blir glest och smalt. Syran finns dock kvar i originalskick, vilket för med sig att den tar över. Det blir helt enkelt en tunn snipig syrabomb - med mognad.

Jag gillar normalt sett vin med mycket mognadstoner, men det här har inte riktigt hängt ihop på ålders höst. Det kanske hade funkat till en krämig svamplasagne med tryffel men det är inte kvällens meny.

När jag läser Clive Coates bok Burgundy, så står det om vingården "..the wines here do not seem to have the definition, the flair and the character of Teurons or Grèves. Pleasant, medium weight, round and fruity, is the style. These are for the medium term". Medium term sjunger verkligen på sista versen.

Lämna tillbaka eller snabbt dricka upp kvarvarande flaskor, är frågan. Och att läsa på innan köp är lärdomen.

5 kommentarer:

  1. Tror du öponade en dålig flaska. doften var funkig men absolut ingen kälkare. Smaken rel konc med hallon och jordgubbar. Lite för mkt sötma för mig.

    SvaraRadera
  2. Karl, jag hoppas innerligen du har rätt, för jag är troligen för slapp för att lämna tillbaka några flaskor. Jag får hoppas på en bra andraserve

    SvaraRadera
  3. Ulrik - byt till 10an om den finns kvar! Den var riktigt bra, bättre än Boucherottes 09 och klart bättre än Boucherottes 08. Skämdes inte alls för sig i sällskap med Echezeaux och Corton.

    Men det är trots allt en bourgogne för 270 spänn vi snackar om! Vill man ha full valuta för den slanten är det bättre att handla något från Etna. Eller varför inte en bra spätburgunder.

    SvaraRadera
  4. Ja, det blev alltså 2010 Clos des Couchereaux på den där 3 x 3 provningen (pga felleverans)

    SvaraRadera
  5. Visst 11 år gammal Bourgogne under 300 spänn - det är billigt om det nu skulle vara lysande. Jag har redan köpt en del Etna. En 2010 Santo Spirito står på lut.

    Men det var just färdiglagrat jag var ute efter här.

    Men nu ska jag ut och Scouta Port 2011 - Henrys födelseår. Det tål lagring...

    SvaraRadera