2013-03-22

2010 Pegau Cuvée Réservée

Det är lite mycket nu. Total renovering av en lägenhet där inflyttning ska ske om mindre än en vecka tar sin lilla tid. Lite mycket tid är jag rädd - just nu är endast ett betonggolv i badrummet. Men min kombiugn är installerad i alla fall.

Badrummet för tre veckor sedan
Nu har ju tidsbristen givetvis inte stoppat mig från att dricka vin, bara att skriva om det. Efter dagens otroligt vackra januaridag fick jag lust att dricka något gott, och dessutom en stund över. Lusten att kolla på ett halvtaskigt landslag möta ett annat lika halvtaskigt är måttlig.

Jag har en låda 2010 Pegau Cuvée Réservée och lusten att prova en första flaska blev mig övermäktig. Plopp!


Det har varit en hel del upp och ned i det här vinet under de timmar det varit öppnat. Blandat vidöppet och nästan in your face, och tråkigt och småstumt. Men när det sjunger så sjunger det vackert. Garriguen är framträdande och visar tydligt på ursprunget redan i doften. Frukten är dominerade av körsbär och hallon, med inslag av svart lakrits. Under vinets timmar i sin berg och dalbana så finns det perioder då det har en tydlig ton av blod och järn. Men det är salvia och örter är det som ligger tydligast kvar i doftminnet.

Det är sammanfattat en trevlig sniff. Men det är i munnen vinet sjunger klarast. Frukten är djup och ren, och den bäddar mjukt in lika mjuka och lena tanniner. Inte för att jag störs av brett, men några spår av det hittar jag inte. Munkänslan är slank men ändå fyllig och nästan krämigt smeksam. Svansen är lång som en fikarast bland mina byggjobbare, och avslutar med en salt söndertuggad salmiakpastill.

Med Pegau kan man aldrig gå fel. Skitgott helt enkelt.


2 kommentarer:

  1. Jag stod och höll i den här häromdagen, men tänkte att jag hade för kort tid på mig att ge den luft.
    Intressant det här med brett, för övrigt. Fick en 05:a blint i somras och ficn inte inPegau i sikte pga ingen brett. 09 som jag drack för nåt år sedan var 100% ren - är källaren renad?
    Hursom, tack för rapporten - jag kommer att följa i dina spår snart. Låter precis om man kunde misstänka alldeles underbart.

    SvaraRadera
  2. Jag kan bara inte förså haussen runt detta vin. Förra veckan öppnade jag åter en flaska enligt ovan 2007 och nu har jag under åren druckit 3 flaskor och får varje gång bara associationer till myrsyra, silo och höbalar. Har i många fall förståelse för att vissa smakstilar osv inte passar alla men i detta fall står jag helt frågande: Vad är felet? Jag måste sakna ett enzym eller ett vinumami då jag tycker vinet är i det närmaste odrickbart.

    SvaraRadera